SOLSKENETS BELLOROFON *AJAX*

Alla inlägg under september 2010

Av julia - 15 september 2010 18:55

Måste verkligen fixa en bättre filmkamera, men detta var allt jag hade för tillfället, 

när jag och ajax kör på sökrampen 



Kram 

Av julia - 14 september 2010 17:19

Det händer mycket på hundcampus på helgerna då det är mycket kurser då, så vi "jobbade" denna helg och vad spännande det är och man lär sig otroligt mycket vi har fått assistera mycket åt special sökgruppen som söker bla. canser och tvätta av burkarna och byta preparat osv osv .. men i slutet av helgen fick vi även vara med och kolla uppe på vinden där dom hade riggat hyllorna med knark och en massa störningsmedel pärmar,strumpor,börd, korv och Ajax fick även agera "lekhund" (vilket han mer än gärna ställde upp på) jag skulle gömma en leksak i några av hyllorna och sedan skicka han och leta efter den o sen köra lite dragkamp och dra den i hyllan så att hans doft skulle komma dära som ett störningsmedel..   


Alla hundarna var jätte duktiga, kul att se olika raser och storlekar, dom små hoppa in i hyllan och leta och dom stora ställer sig på bakbenen, häftigt häftig är det !   


idag var en lugn dag, chefen åkte iväg och är borta två-tre dagar så det är jag, amanda, björnar(norsk), ingerid(norsk) kvar ! (börjar komma in i norskan nu, iböjran var det allt svårt att förstå vad dom sa    )

och igår spenderade vi nästan hela dagen åt städning så idag var det rent och fint! 


så tränade hund hela dagen, körde sökrampen såklart   Gick super bra, han är så duktig min lilla prins, lär sig grymt fort och hajar vad han ska göra så vi ökade och hade burkar i alla hålen nu som störningar!  

så hoppas att snart byta ut till min doft som rätt doft och ha löptikar, vilt och liknande som störning !   


här kommer lite bilder från dagens träning; 


Sökrampen


   framifrån 

  bakifrån, spaken i mitten drar man för att flyta dom olika brukarna till olika håll  

jackrusseln Gimli, börjar får intresset för detta och lära sig vad som ska göras  

Duktig, 

  Gimli   Ajax, konsentrarad  

luktar förfullt ;) 

 

och svansen går i hundraåtti :D

 

men va nudå matte ? 


passivitet? vad är det ? istället testar han en massa olika konster.. Buga

   

haka


sitt fint

   


zebra

 


finns det något sötare, Ingerids lila 11veckors BC valp, kuling 

 

sååå charmig 

 

blir helt kär när man ser de lilla busfröet 

 

kuling

 

Sen kunde inte Ajax lura fler att han va pigg (; 

  


Hoppas ni också har det bra ! (För det har vi :D ) 


kram 

Av julia - 10 september 2010 18:41

oj det händer massa roligt här hela tiden, en kort uppdatering; 

Igår fortsatte vi i labbet och ajax fick pröva sökrampen ännu en gång och han klarar det fint, han är väldigt snabblärd och med på allt tokigt matte vill göra :D det är så mycket lättare med en sån hund(känner mig lite bortskämd med en sådan kanske) för alla planer dom gjort att bara få honom att vilja vistas och tycka att det är kul i detta rum kan man bortse från då han bara hänger på sålänge man är med :D 


men idag blev det dock lite ensamträning ist för Ajax (vilket ifs är bra och träna på på olika platser.....om jag ska se lite posetivt i det hela :) ) 

plus att jag fick vara med och vara "assistent" när träningsgruppen som kom igår som ska köra cansersök med sina hundar, väldigt häftigt måste jag säga och vilka otroligt duktiga hundar, gruppen består av en papillion, tax, blandras och en brearder   som ska vara här över helgen så "jobbar" även i helgen, men det är det så värt om man får vara med om dessa man lär sig så otroligt mycket ! 


nu ringer klockan och min mat är klar, ska försöka ta lite bilder och visa ! 





Av julia - 7 september 2010 22:29

oj vad vi får lära oss en massa saker! 

det är fyra "damer" som går som elever på hundcampus och vi blev indelade så att jag fick två av dom och dom interljuvade mig om ajax och jag skulle berätta så mycket som möjligt och deras uppgift var att göra ett träningsprogram för han denna vecka, så förmiddagen bestod av att påbörja skvaller träning, leksak att alltid vilja komma med den till mig även om det är den roligaste saken han vet eller en ny leksak osv.. , "burleken" - han ska gå in i buren men man stänger inte dörren och han ska stanna där fören jag säger något annat till han, som sedan utvecklas till att man bla kan använda sig av det på utställningar och alla möjliga sitvationer och buren ska tillslut heller inte bara innebära att va i buren det kan vara vart man själv vill, bia bädd, stol, stor sten, mattan i köket, (praktiskt när det ringer på dörren tex) och detta blir då som en "sport" för hunden att matte kan ha hur svåra störningar som helst men hunden ska ändå vilja vara kvar på den plats matte sagt ! jätte bra övning jag känner att vi kan ha super mycket nytta av i vardagen ! 

övade även inne i labbet, på en sökramp där han ska leta rett på rätt doft, som sedan ska vara min doft för den ska va den possetiva han ska få belöning för och längre fram i tiden ska det vara massa störningsdofter i dom andra burkarna där det tex kan vara, vilt, löptik osv sådant man vill lära hunden att inte bry sig om för det ger inget ! 

och super bra !! 


det bara kryllar av saker vi gör hära, och tvivlar på att ni orkar läsa allt.. men på eftermiddagen fick vi vara med och kolla/hjälpmedarbetare med ett portogisisk vattenhund som hade problem i både hundmötten och människomöten och vaktande av tomt osv, väldigt insperarande och få vara med och höra dessa duktiga människors tankar kring detta ! 


men nu måste vi sova, klockan ringer tidigt för en ny spännande dag imorron ! 


Min finaste prins, han sköter sig jättebra, dom varnar att jag ska hålla i honom annars tänker dom kidnappa han med sig hem för han är så underbar*thi*  

 



  


GodNatt ! 


Av julia - 6 september 2010 11:36

ojoj, mkt och göra nu när skolan har börjat och allt !


men här kommer lite om frisbee lägret vi var på för några helger sen;


Fredagen möte jag upp  snälla Emma som jag skulle få skuss med till Jönköping där lägret skulle hålla till, vi mötes klockan 07.30 på morgonen nere vid hundklubben för att lasta släppen med agility hinder som skulle med, sen blev det en lång resa med en full packad bil, 3 tikar  varav en löpte, och så Ajax så första timmen fick vi lyssna på ajax ylande.. men sen gav han upp och la sig och sov    

sen kom vi fram och jag och Ajax fick dela rum med Anna och hennes kelpi kulo och Border collin boss, Kulo gillade inte rikigt ajax så vi fick möblera om lite i rummet för att det skulle bli en lugn natt för alla , men det fick bra :)

på kvällen var det middag och lärakänna-lek för oss mattar/hussar!


På lördagen satte träningen igång lydnadsgruppen, agilitygruppen och vi i frisbeegruppen åkte till våra träningsplatser och vi hade en jätteduktig och bra tränare, susane som har en aussie hane hon kört länge med men han har gått i pansion, så ni kör hon med sin face rase tik Klicka ! super duktiga!   


det är mycket teoretiskt när man är på sånna här intensiva läger en helg, så vi fick mycket fakta om frisbee träning och hur viktigt det är med säkerhet och uppvärming och dom olika kasten man kastar så vi fick börja träna och kaste en massa olika kast utan hunden och sen tog vi med hunden när vi hade blivit lite bättre och hade mera koll på kasten själva, och ajax ÄLSKADE de, går ut på att man ska göra en massa olika trick och kast och hunden ska hoppa och fånga osv.. och ajax , som dom flesta aussi- älskar att hoppa, så han körde lite hopp även fast han inte behövde, vilket bara är possetivt i den här sproten!


och det fortsatte med intensiv träning hela söndagen också och sen var det sorligtnog slut och dax att åka hem .. :/


nu hinner vi inte skriva mera, men ska ge en snabb uppdatering om att jag och ajax åkte till Hällefors igårkväll med en tjej från klassen och hennes jack russel hane för att spendera 5 veckor på hundcampus !


det kommer strax både videoklipp och bilder från frisbee- lägret och mera uppdatering om vad vi får göra på hundcampus dom kommande fem veckorna ! :)

Presentation


Jag är en aussie kille som heter Ajax och kommer från Solskennetskennel ! Här kan ni följa mina dagar så som vardagen till träningar,tävliggar och utställningar tillsammans med min matte julia 19 år!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards