SOLSKENETS BELLOROFON *AJAX*

Alla inlägg under juli 2011

Av julia - 27 juli 2011 19:07

Igår kom vi hem från att ha varit hos mamma på besök i hennes lilla torp, en jätte mysig LITEN stuga i "skogen" som varken har vanlig toalett eller vatten inomhus, så det blev bad i havet och diska ute i solen och gå på ett gulligt litet ute dass , haha ! 

så några dagar räckte sen hem till alla bekvämligheter igen ! 

Ajax trivs som fisken i havet om man frågar mamma själv, han gör som han vill och får som han vill och tror han äger hela strägnes.. så gick lite för mycket energi från mig till att försöka få styr på dom små friheterna mamma och görgen tillåter medan jag gapar på hunden står mamma och gapar på mig att han vist får göra så... -.-' suck ! 


Idag har det varit otroligt varmt men har inte orkar ligga i solen så vi åkte ner till brukshundsklubben och körde 10 min träning i skuggan och sen gick vi ner till vattnet så ajax kunde simma runt och svalka sig (bada är lika bra som snö om man frågar ajax ) 


Träningen rullar på och motivationen är på topp ! 


Nu hör jag att ajax ätit klart där ute och dax för en promis ! 

Av julia - 21 juli 2011 21:48

Nu har vi precis varit på den efterlängtade lydandträffen nr 2 ! Något vi längtat efter hela veckan och med oss hem har vi massa o träna på , perfekt för imorgon är sista jobb dagen på Ica ! 


Klockan har ringt 05.30 i 2 veckor i streck + 1 natt hanns det bara med 1 timmes sömn vilket jag är jätte känslig för så har somnat nästan varje dag efter jobbet när ja kommit hem vid 5.. vilket resulterade i att ikväll var jag verkligen trött och hungrig vilket inte är bra för mig för mitt humör som går ner o ja blir bara en tyst zombi...Men trots det hade vi kul ändå, men ska vara utvilad tills nästa träff så det blir ännu roligare ! :D 


så nu  ska jag inte beklaga mig/ försvar mig för mitt tråkiga humör mer .. 


En samanfattning av kvällen var att det började med en platsliggning, vilket vi måste träna på för Ajax har blivit osäker på den av diverse olika saker, så jag la honom och sen gick tillbax då o då och gav belöning, så det borde ta sig :) 

sedan samlades vi i klubbstugan och Emma berättade vad hon sett på filmen som vi ska träna mer på. vi har med oss hem att träna vidare på apporteringen, hans lägg teknik och få bort hans små blicksläpp han kan göra i fotgåendet! 

sedan gick vi ut och emma visade oss hur man tränar in rutan, diregering och ta externbelöning under fart! så nu har vi massa roligt att träna på tills nästa träff, tur att jag är ledig :D

så tänkte att ja ska (försöka) göra en plan för veckan för vår träning, när vi tränar vad osv annars blir det lätt att jag vill göra allt på en gång så blir det pannkaka för stackars hunden orkar inte träna i 2 timmar streck .haha !  


Tusen tack för ikväll Emma & co! 


nä måste stänga av innan jag somnar på tangentbordet  ! 



zzZZzzz

Av julia - 15 juli 2011 15:00

jaa, ibland blir det lite glapp här i bloggandet ,, men så kan det bli ibland ! 


det är väldigt mycket som har hänt nu på sistone.. ska ta upp lite av vad som händer här hos oss, både roliga saker och tråkiga saker..


börjar med det tråkiga.. 

vi har lämnat bort vår underbara Ronja till en tjej som har en border collie som har varit "problem hund" så hon har gått igenom det mesta och nu börjar det blir lite vett av hunden och hon har letat efter en ny hund och det blev ronja, hon är än sålänge där på "prov" för att se att allt stämmer och funkar bra.. 

Hon lämnades bort pga av att min (lossas)mamma och pappa har fått ett till barn och hon litar inte på Ronja till 100 tsm med barn, och där finns det ju mycket olika åsikter om hur man ska göra jag kan säga att jag inte höll med om beslutet som togs men men går inte in mer på det..

   Saknar dig tjejen, kommer alltid finns i mitt hjärta ! 



Men något som är lite roligare är att vi har nu under några års tid försökt ta reda på vad vår andra (halv) hund har för knas, då hon alltid får öroninflamation och "våteksem". vi har tagit massa prover och trott att det var allargi mot något hon äter så hon har gått på special diet och inte fått äta något annat än det o hej o hå, men förra veckan fick vi reda på att det är kvalseter hon är allergisk mot! 

   bella (vita), nu kanske vi slipper alla sår hon får (kolla på rumpan) 



Vi har även fått det roliga äran att få vara med i Emmas team ego dogs; 
Emma ringe mig en dag och frågade om jag ville vara med, blev först lite chockad att hon frågade mig men var såklart super kul, vi är en grupp som består av :

mig & Ajax

Helena och Bandit – Australisk Kelpie
Malena och Columbus – Engelsk Staff
Vidar och Koala – Pumi
Linn och Samisa – Rottis


som ska träna och tävla lydnad tillsammans, vi(jag) behöver verkligen någon som sparkar mig lite i baken för att det ska hända något..(ett bevis är ju att vi inte tävlat än och ajax har fyllt två..*skäms* så det här kommer blir riktigt bra och roligt! 

vi ligger alla på olika nivåer så första träffen vi hade förra veckan träffades vi nere på tyresö bk och emma pratade lite kring hennes tankar om lydnaden och tävlingar och vi andra fick säga kort vilka vi var och vad vi hade för hund och hur långt vi hade kommit i träningen. sen sa Emma att det var dax att tävla, UPPS tänkte jag och blev super nervös.. vi var tre stycken som skulle "starta " i ettan och började med en platsliggning där Ajax resta sig upp och gick till mig efter typ 26 sekunder.. haha!  men resten tyckte jag kändes väldigt bra med tankte på att vi aldrig har tränat så långt i streck utan nån belöning (är en som nog ger lite överdrivet mycket belöningar i vanliga fall..) men han var konsetrerad och höll ihop hela tiden så kändes super sen var det nog en del vi ska träna vidare på, Emma filmade allt för att sedan titta på det hemma och sen nästa träff (på torsdag ) säga till oss var och en hur det såg ut och vad vi behöver träna mer och osv osv ! 


Så vi har tränat en hel del i veckan, men jag jobbar nu två veckor så Ajax har varit hos mamma och  hennes man där ajax har fått följa med honom på jobbet ( Tack snälla för hjälpen :D ) men efter jobbet har jag åkt ditt några kvällar och hämtat han för att åka och träna lite :) så för väl göra det samma nästa vecka :) 

men tomt är det att inte ha någon hund här hemma :/ 


nu blev det väldigt långt, så nu får jag sluta skriva och hoppas någon var tapper och orkade ta sig igenom hela texten !  


   


Presentation


Jag är en aussie kille som heter Ajax och kommer från Solskennetskennel ! Här kan ni följa mina dagar så som vardagen till träningar,tävliggar och utställningar tillsammans med min matte julia 19 år!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards